روحانی گوی سبقت را از دیگران ربود

نوشته شده توسط:سایت خبری انتخاب | ۰ دیدگاه

لوموند نوشت: حسن روحانی، رئیس جمهور ایران پس از حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با در پیش گرفتن سیاست خوشرویی فزاینده در جلب توجه شرکت کنندگان در این همایش، گوی سبقت را از دیگران ربود و از سرمایه گذاران غربی برای سرمایه گذاری در کشورش دعوت کرد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، شرکت کنندگان در این همایش که مشتاق شیندن سخنان روحانی بودند به گرمی از اظهارات وی تجلیل کردند. روحانی در سخنان خود تاکید کرد که گفتگوی سازنده از جمله مبانی اصولی سیاست دولت وی محسوب می شوند و ایکه تلاش می شود تا ایران در خلال سه دهه آینده در ردیف 10 اقتصاد برتر جهان قرار گیرد. وی گفت چشم انداز اقتصادی ایران امیدوار کننده است و ایران می تواند به قدرت های نوظهور اقتصادی بپیوندد.

رئیس جمهور ایران در صدد از سرگیری روابط تجاری با کشورهای منطقه به ویژه ترکیه و روسیه است. اجرای توافق هسته ای که کشورش با جامعه بین المللی امضاء کرده است و «تعهد قاطع و جدی» برای تحقق آنرا دارد، به ایران امکان می دهد تا «روابط خود را با اروپا عادی سازد». تهران با امریکا نیز «در ماه های اخیر در باره مرحله جدیدی گفتگو کرده است». وی گفت: «این موضوع تحول مهمی از پیدایش انقلاب اسلامی تا کنون است.»

رئیس جمهور ایران ضمن تایید اینکه کشورش هیچ گونه برنامه هسته ای نظامی ندارد، گفت: « ایرانی ها حاضر نیستند فن آوری هستهای را کنار بگذارند.»

روحانی با لبخند ارادی، ریش مرتب و نگاه نافذ در پشت عینک ظریفش بسیار آرام در برابر بیش از هزار شرکت کننده در اجلاس داووس از «همه» دعوت کرد تا به ایران بیایند، و با چهره خندان و خوشرویی تلاش کرد تا سرمایه گذاران را متقاعد کند که از این پس کشورش با چشم انداز لغو تحریم ها برای آغاز کسب و کار آماده است.

اندکی بعد ،در گفتگو با گروه کوچک از خبرنگاران حتی به شوخی در مورد صفحه خود در توییتر گفت که خودش توییت نمی کند، بلکه دوستانش به جای وی توئیت می کنند. با این حال، در باره سیاست خارجی در منطقه هیچ یک از سوالات پرفسور شواب، بنیانگذار اجلاس داووس را بی پاسخ نگذاشت. در باره سوریه او پیشنهاد کرد که تلاش کنند « به خون ریزی ها پایان دهند» سپس «تروریست هایی را که از نقاط دیگر آمده اند» بیرون کنند و در نهایت، «بدون مداخله نیروهای خارجی» انتخابات آزاد برگزار شود. 

از دیدگاه ولی نصر، رئیس دانشکده بین المللی جانز هاپکینز در واشنگتن و کارشناس مسایل ایران، سخنان روحانی در داووس مبتنی بر «فراتر رفتن از مساله هسته ای و تاکید بر ورود کشورش در عرصه اقتصاد منطقه ای و جهانی رویکردی جدید محسوب می شود». 

یک تحلیگلر ایرانی که خواست نامش فاش نشود، گفت: « رئیس جمهور ایران می خواهدچهره متفاوتی ارائه دهد. او تصمیم گرفته از همه فرصت های ممکن برای مخاطب قرار دادن جهان به ویژه امریکایی ها و اروپایی ها استفاده کند.»

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...