راهنمای خرید تلویزیون‌ دیجیتال

نوشته شده توسط:علی غفاری نژاد | ۰ دیدگاه

اشاره:
خرید یک تلویزیون دیجیتال تجربه جالبی است. چون اگر می‌خواهید یک مدل خوب انتخاب کنید، باید اطلاعات کاملی از بازار، مدل‌ها و فناوری این نوع تلویزیون‌ها داشته باشید، نیازهای خود را به خوبی بشناسید و در نهایت مدل مناسب را انتخاب نمایید. از طرف دیگر چون پول زیادی برای این نوع تلویزیون‌ها پرداخت می‌کنید و در عین حال شاید تا سال‌ها مجدداً اقدام به خرید مدل دیگری نکنید، باید نهایت دقت خود را به کار ببندید تا تلویزیونی را که می‌خرید مورد پسند شما و همه اهالی خانواده باشد. در این مقاله نکاتی کلی و ویژگی‌هایی را که به هنگام خرید یک تلویزیون باید به آن‌ها دقت کنید را برای شما مرور می‌کنیم. برای خرید وقت بگذارید و حتماً یکی دو بار پیش از خرید نهایی به بازار بروید و از نزدیک با مدل‌های مورد‌نظرتان آشنا شوید.

 

 
مبلغ هزینه

مهم‌ترین نکته‌ای که توانایی شما را در خرید یک تلویزیون مشخص می‌کند، مبلغی است که می‌توانید برای خرید یک تلویزیون هزینه کنید. در واقع این مسئله تمام موارد دیگر به خصوص اندازه تلویزیون را تحت شعاع قرار می‌دهد. تلویزیون‌های LCD که معمولاً با اندازه 32 اینچ شروع می‌شوند، قیمتی در حدود یک میلیون تومان دارند. 

با 5/‌1 میلیون تومان می‌توانید تا مدل‌های 37 اینچ را انتخاب کنید. برای خرید 40 اینچ به زیر دو میلیون تومان فکر نکنید. البته برخی از مدل‌های 40 اینچ قیمت‌هایی تا 5/2 میلیون و حتی بیشتر هم دارند. 42 اینچ و بیشتر هم نیاز به حداقل 5/2 میلیون پول بی‌زبان دارد. برای مدل‌های بزرگ‌تر هم دیگر باید همت عالی داشته باشید. 

قیمت‌های چند میلیون برای تلویزیون‌های 65 اینچ و بالاتر هم زیاد می‌شود. بنابراین بودجه‌ای که برای خرید تلویزیون LCD در نظر می‌گیرید، باید حداقل یک میلیون تومان باشد.در کنار آن برخی هزینه‌های جانبی همانند خرید میز و حمل و نقل را هم در نظر بگیرید. البته شاید در مقایسه با قیمت خود تلویزیون چندان بالا نباشد.

اندازه صفحه‌نمایش

سایز یا اندازه صفحه‌نمایش که با واحد اینچ مشخص می‌شود، طول قطر تلویزیون است. در حال حاضر تلویزیون‌هایLCD  از اندازه 26 ‌اینچ تا اندازه 108 اینچ تولید شده اند و پلاسماها هم اندازه‌ای میان 42 تا 150 اینچ دارد. اندازه صفحه‌نمایش مهم‌ترین نکته در هنگام خرید یک تلویزیون محسوب می شود که تعیین کننده قیمت و کیفیت و بسیاری دیگر از نکات است. 

حداکثر فاصله 
(سانتی‌متر) 

حداقل فاصله
(سانتی‌متر) 

اندازه تلویزیون
(اینچ) 

 195

 100

26 

230 

 115

30 

255

130 

34 

315 

160 

42 

355 

180 

47 

375 

190 

50 

385 

210 

55 

450 

225 

60 

485 

245 

65 

 جدول یک: مقایسه فاصله با اندازه تلویزیون

انتخاب اندازه تلویزیون تنها به بودجه شما بستگی ندارد. همچنین این ایده که بزرگ‌ترین اندازه‌ سازگار با بودجه را بخرید، همیشه بهترین شیوه نیست. البته به شرطی که با بودجه زیر 5/‌1 میلیون به بازار نروید.

نکته مهم دیگری که می‌تواند اندازه تلویزیون شما را تعیین کند، مکانی است که قرار است تلویزیون در آن قرار بگیرد و فاصله متوسط محل نشستن بینندگان از صفحه‌نمایش است. 

همان طوری که قرار دادن یک صفحه‌نمایش کوچک در یک سالن بزرگ مفید نیست، یک صفحه‌نمایش بزرگ هم در یک اتاق کوچک می‌تواند عذاب‌آور باشد. 

شیوه استانداردی برای انتخاب اندازه صفحه‌نمایش با توجه به اندازه اتاق وجود ندارد، ولی جدول یک می‌تواند تا حد زیادی به کمک شما بیاید. این جدول به طور تجربی توسط سایت Cnet تهیه شده است و اندازه‌های آن از فوت به سانتی‌متر تبدیل شده‌اند. 

در این جدول حداقل و حداکثر فاصله‌ای که می‌توانید از یک صفحه‌نمایش با اندازه خاص بگیرید، مشخص شده است. بهتر است با توجه به ابعاد اتاقی که می‌خواهید تلویزیون را در آن قرار دهید و مراجعه به این جدول، سایز مناسب تلویزیون خود را به دست بیاورید. مثلاً اگر برای یک اتاق خواب کوچک می‌خواهید مدلی را انتخاب نمایید، بهتر است همان مدل‌های 32 اینچ و حتی کوچک‌تر را در نظر بگیرید ولی برای یک سالن پذیرایی بزرگ قاعدتاً باید مدل‌های بزرگ‌تر را بخرید.

 

پلاسما یا ال‌سی‌دی

اگر اندازه صفحه‌نمایش خود را انتخاب کرده‌اید و  جیب شما و  محل قرار گیری تلویزیون به شما امکان انتخاب‌های بالای 42‌ اینچ را می‌دهد، باید میان LCD و پلاسما یکی را انتخاب کنید. می‌توانید با خواندن مقاله تفاوت‌های LCD و پلاسما به تفاوت‌های آن‌ها پی ببرید و انتخاب مناسب خود را انجام دهید. ولی در این جا هم اندکی توضیح می‌دهیم. 

اگر وضوح بالا برای شما مهم است و در عین حال باید مدل‌هایی با اندازه 42 اینچ را انتخاب کنید، انتخاب LCD بهتر است. چون وضوح بالاتری در اندازه‌های پایین‌تر می‌دهد. اگر کیفیت تصویری بهتری می‌خواهید یا به دنبال اندازه‌های صفحه‌نمایش بالا برای مکان‌های خاص هستید، پلاسما انتخاب بهتری خواهد بود. پلاسما در اندازه‌های بالا قیمت کمتری نسبت به LCD دارد. اگر در محیطی روشن می‌خواهید تلویزیون را قرار دهید، بهتر است LCD را انتخاب نمایید. چون امکان تنظیم روشنایی بیشتری را برای شما فراهم می‌سازد. کلاً انتخاب میانLCD  و پلاسما بیشتر به نیازهای خاص شما بستگی دارد.

نسبت تصویر

تا پیش از عرضه تلویزیون‌های تخت و ظهور HDTVها، تلویزیون‌ها با استاندارد 3:4 ساخته می‌شدند. یعنی نسبت طول به عرض آن‌ها 3:4 بود. فیلم‌ها و تصاویر تلویزیونی هم با این استاندارد ساخته و پخش می‌شود. ولی با عرضه HDTVها این رویه نیز عوض می‌شود. در حال حاضر تمام تلویزیون‌های تخت موجود در بازار دارای استاندارد 9:16 هستند. فیلم‌های سینمایی هم اکثراً با این استاندارد ساخته می‌شوند. 

بنابراین از این جهت حق انتخاب چندانی ندارید. تنها مشکلی که ممکن است با این مسئله داشته باشید، این است که تصاویر 3:4 (همانند تصاویر کانال‌های تلویزیونی و یا برخی از فیلم‌ها و ویدیوها) در این تلویزیون‌ها برای این که تمام صفحه را پوشش دهد، اندکی کشیده می‌شوند. البته بسیاری از مدل‌ها این امکان را به شما می‌دهند که تصاویر را با نسبت واقعی خودشان یعنی همان 3:4 ببینید که در این صورت دو طرف تصویر دو نوار سیاه رنگ می‌افتد که شاید چندان خوشایند نباشد.

وضوح

اگر مقاله وضوح را خوانده باشید، دیده‌اید که بیشترین وضوح در تلویزیون‌ها در حال حاضر وضوح 1080 است که با نام Full HD معروف هستند. البته تلویزیون‌هایی با این وضوح در اندازه‌های 40 اینچ و بالاتر در ال‌سی‌دی‌ها و در پلاسماها هم در اندازه‌های 46‌ اینچ و بیشتر یافت می‌شود. بنابراین اگر می‌خواهید مدل‌های کوچک‌تر از 40‌ اینچ بگیرید و وضوح هم برای شما اهمیت دارد، باید به دنبال LCDهایی با وضوح حداقل 720p باشید. 

البته به این نکته هم توجه نمایید که در حال حاضر منابعی همانند فیلم‌ها و پخش‌کننده‌هایی که دارای این وضوح باشند، چندان زیاد نیست. چون تلویزیون معمولاً جزو محصولات اصطلاحاً عمری محسوب می‌شود که معمولاً بعد از خرید حداقل تا چندین سال از آن استفاده می شود و به سادگی جایگزین نمی‌شود، سعی کنید در میان مدل‌هایی که مد نظر قرار می‌دهید، مسئله وضوح را هم لحاظ کنید و با توجه به پولی که دارید، تلویزیونی با اندازه و وضوح بیشتر خریداری کنید. چون احتمالاً تا یکی دو سال دیگر فناوری‌هایی همانند Blu-ray که از استاندارد Full HDپشتیبانی می‌کنند، عمومیت خواهند یافت و در آن وقت امکان تعویض تلویزیون سخت خواهد بود.

کنتراست

کنتراست به عبارت ساده میزان تفاوت بین روشن‌ترین و تاریک‌ترین رنگ است که صفحه‌نمایش قادر به نمایش آن است و هر چه مقدار آن بیشتر باشد، تلویزیون توانایی نمایش سطح رنگ بیشتر و تصاویر شفاف‌تری را خواهد داشت. در تلویزیون‌های پلاسما میزان کنتراست  نسبت به LCD بیشتر است. 

همچنین به علت منبع نور دائمی در ال‌سی‌دی‌ها میزان سطح رنگ مشکی در تلویزیون‌های پلاسما نسبت به LCDبیشتر و کلاً از این جهت پلاسماها بهتر از ال‌سی‌دی‌ها عمل می‌کنند. البته در حال حاضر پیشرفت زیادی در تولید ال‌سی‌دی‌ها به وجود آمده است. حتی مدل‌هایی با کنتراست ده هزار هم در بازار یافت می‌شود که البته قیمت آن‌ها اندکی بیشتر از مدل‌های معمولی است. پس اگر به دنبال خریدLCD  هستید، حداقل به دنبال مدل‌هایی با میزان کنتراست مناسب باشید.

روشنایی

برعکس کنتراست که پلاسما در آن عملکرد بهتری نسبت به LCD دارد، در مورد روشنایی وضع به نفع LCD است. این مسئله هم به خاطر منبع نور مجزایی است که در پشت ال‌سی‌دی‌ها قرار دارد. میزان روشنایی در ال‌سی‌دی‌ها که با واحد کاندلا بر‌متر‌مربع (cd/m2) اندازه‌گیری می‌شود، معمولاً در حدود 500cd/m2 است. این مقدار در پلا‌سماها کمتر است. هرچند بسیاری از سازندگان هم میزان روشنایی پلاسماها را در این حدود معرفی می‌کنند ولی مقدار واقعی کمتر است. 

مشکل دیگر پلاسماها هم بازتاب نور از سطح صفحه‌نمایش است. با این شرایط اگر بخواهید تلویزیون خود را در یک محیط روشن قرار دهید یا از آن برای اهداف تبلیغاتی در یک محیط نسبتاً باز استفاده نمایید، LCD گزینه بهتری است. ولی اگر قصد دارید یک سینمای کوچک خانگی برای خود تهیه کنید و البته نور محیط هم چندان زیاد نیست، در این حالت کم یا زیاد بودن روشنایی تأثیر چندانی روی کار شما نخواهد داشت و می‌توانید پلاسما را هم انتخاب نمایید.


ورودی‌ها

داشتن مجموعه ورودی‌های کامل به شما اطمینان می‌دهد که هر دستگاهی را هرچند قدیمی یا جدید می‌توانید به تلویزیون خود متصل کنید. در حال حاضر اکثر دستگاه‌های پخش‌کننده که به تلویزیون متصل می‌شوند، از ورودی کامپوننت استفاده می‌کنند. 

ولی مدل‌های جدید آن‌ها همانند دستگاه‌های Blu-ray و کنسول‌های جدید از ورودی HDMI برای انتقال اطلاعات سود می‌برند. بنابراین سعی کنید تلویزیونی که می‌خرید، حداقل دارای دو ورودی HDMI باشد. اگر هم برخی اوقات می‌خواهید کامپیوتر یا نوت‌بوک خود را به تلویزیون متصل کنید تا عکس‌ها یا فیلم‌هایی را که در آن دارید، روی تلویزیون ببینید؛ داشتن ورودی DVI یا حداقل VGA می‌تواند به شما کمک کند.

برخی از شرکت‌ها هم  روی تلویزیون خود  اسلات‌های حافظه‌های فلش را تعبیه می‌کنند که به راحتی با قرار دادن کارت حافظه دوربین یا موبایل خود در آن می‌توانید عکس‌های ذخیره شده روی آن‌ها را ببینید. در عین حال که داشتن ورودی USB مجزا هم از این جهت یعنی اتصال دوربین به تلویزیون می‌تواند مفید باشد.

صدا

داشتن صدای خوب و شفاف به هنگام تماشای تلویزیون لذت دیدن را دو چندان می‌سازد. بر عکس در صورتی که بلندگوهای تلویزیون کیفیت چندان مناسبی نداشته باشند، دیدن یک فیلم را می‌تواند به تجربه ناراحت‌کننده‌ای تبدیل کند. در تلویزیون‌های HDTV صدا را می‌توان به دو شیوه پخش کرد: یکی از طریق بلندگوهای مجزایی است که به سینمای خانگی معروف شده‌اند (چند بلندگو مجزا که در اطراف چیده می‌شوند).

این مجموعه از بلندگوها را باید جداگانه تهیه و به تلویزیون متصل نمایید. البته برخی از شرکت‌ها هم در صورت خرید مدل‌های خاصی یک دستگاه سینمای خانگی رایگان به شما می‌دهند. 

روش دیگر که البته بیشتر هم مرسوم است و همه حداقل در ابتدای کار از آن استفاده می‌کنند، شنیدن صدا از طریق بلندگوهای خود تلویزیون است. 

صدای خود تلویزیون و کیفیت آن تنها با شنیدن و البته کیفیت نهایی در طولانی مدت مشخص می‌شود. در این مورد خاص سعی کنید در فروشگاه‌ها فروشنده را راضی به شنیدن صدا کنید. دراین هنگام بیشتر به شفافیت صدا دقت کنید.

بسیاری از تولیدکنندگان در تبلیغات خود قدرت بلندگوهای تلویزیون را به رخ می‌کشند، در صورتی که قدرت زیاد بلندگوها جز برای محل‌های شلوغ و پرسر و صدا چندان در منزل کارآیی ندارد. در عین حال که می‌توانید این مسئله را در اینترنت هم تحقیق کنید که آیا خریداران از کیفیت نهایی صدای مدل خاصی راضی هستند یا خیر.

تصویر در تصویر

یکی دیگر از امکانات تلویزیون پخش تصاویر کانال‌ها یا ورودی‌های دیگر به صورت تصویری کوچک در گوشه تصویر اصلی است. این کار به دو صورت ممکن است. برخی از مدل‌ها دارای دو تیونر مجزا هستند که به شما امکان می‌دهند همزمان دو کانال را مشاهده کنید. یکی به صورت تصویر اصلی و دیگری به صورت تصویر کوچک شده است. 

اما تلویزیون زیادی فقط دارای یک تیونر هستند. در این مدل‌ها امکان مشاهده همزمان تصویر دو کانال تلویزیونی را ندارید و باید تصویر دوم را از میان ورودی‌های تلویزیون انتخاب نمایید تا تلویزیون تصویر دوم را از تیونر دستگاهی که به آن ورودی متصل است، بگیرد. این مدل‌ها ارزان‌تر هستند. 

در حال حاضر قابلیت دو تیونر تنها در مدل‌های معدودی موجودند و در صورتی که اصرار به خرید این مدل‌ها فقط به خاطر دو تیونر بودن آن‌ها دارید، حداقل باید از مدل‌های 40 اینچ و قیمت‌های دو میلیون تومان به بالا شروع کنید. مدل‌های یک تیونر با دو تصویر در حال حاضر بسیار عمومی‌تر بوده و اکثر مدل‌ها دارای این مشخصه هستند.

Burn-In، پیکسل سوخته و زمان پاسخگویی

Burn-in جزو مشخصه‌های تلویزیون‌های پلاسما محسوب می‌شود که در صورتی که یک تصویر برای مدت طولانی بدون تغییر روی صفحه‌نمایش ثابت بماند، شبحی از آن در تلویزیون دیده خواهد شد. این موضوع در بسیاری موارد برای لوگوهای شبکه‌ها که در گوشه تلویزیون نشان داده می‌شوند، اتفاق می‌افتد. البته تلویزیون‌های پلاسمایی که امروزه تولید می‌شوند، از این جهت بسیار پیشرفت کرده‌اند. 

ولی همچنان این مسئله می‌تواند به وجود بیاید. در کنار آن، مسئله پیکسل سوخته و زمان پاسخگویی است که در ال‌سی‌دی‌ها وجود دارد. پیکسل سوخته یعنی پیکسل‌هایی که ترانزیستور آن‌ها سوخته است و همواره رنگ ثابتی را نمایش می‌دهند و تغییر رنگ نمی‌دهند. البته در تلویزیون به علت تغییر دائمی تصاویر این مسئله چندان به چشم نمی‌آید ولی در صورتی که مقدار آن زیاد باشد، می‌تواند ناراحت‌کننده باشد.

زمان پاسخگویی هم در ال‌سی‌دی‌ها اگر بالا باشد، باعث می‌شود در صحنه‌هایی که دارای حرکت سریع هستند، شبحی از فریم قبلی روی فریم جدید بیافتد. البته این مشکلا‌ت در بسیاری از مدل‌های جدید مرتفع شده است. به هنگام خرید، در مورد Burn-in هر چند این مسئله کمتر اتفاق می‌افتد ولی باید دقت کنید که مثلاً یک تصویر ثابت یا کانالی که دارای یک لوگو است را برای چند ساعت پشت سر هم نبینید و در صورت امکان کانال را تعویض نمایید. 

اگر هم می‌خواهید LCD بخرید، به دنبال زمان پاسخگویی هشت میلی‌ثانیه و کمتر باشید. در مورد گارانتی پیکسل سوخته و این که روی چه تعدادی تلویزیون شما را تعویض می کنند، از شرکت گارانتی‌کننده سؤال کنید. علاوه بر آن به هنگام خرید و نصب تلویزیون هم به این مسئله دقت کنید که تعداد پیکسل سوخته‌ها از یک حدی بیشتر نباشد. می‌توانید این مسئله را با فروشنده شرط کنید!

تله‌‌تکست

البته در حال حاضر اکثر مدل‌ها دارای این امکان هستند. ولی از قابلیت پشتیبانی آن از زبان فارسی مطمئن شوید. چون برخی از مدل‌های وارداتی چندان با این مسئله سازگار نیستند.

گارانتی

مسئله گارانتی در مورد تلویزیون‌ها بسیار مهم است. همیشه تلویزیون‌ها را از نمایندگی‌های معتبر و با گارانتی معتبر خریداری کنید تا بعداً پشیمان نشوید.شاید برخی از مدل‌ها را در بازار ببینید که ارزان‌تر و با گارانتی‌های بی‌نام و نشان هستند، ولی این صرفه‌جویی چند ده هزار تومانی می‌تواند تبدیل به یک ضرر چند میلیون تومانی بشود. بنابراین به دنبال دردسر نگردید.

چگونه خرید کنیم ؟

همان‌طور که در مقدمه هم عنوان شد، خرید تلویزیون HDTV به خاطر پول زیادی که برای آن می‌دهید باید همراه با دقت زیاد باشد به همین علت بهتر است طبق مراحل زیر عمل کنید:

í ابتدا حداکثر میزان پولی را که دارید و می‌خواهید برای یک تلویزیون هزینه کنید را مشخص نمایید.

í به بازار بروید و مدل‌هایی را که با این مقدار پول می‌توانید تهیه کنید،  فهرست نمایید. بازار تلویزیون‌ها در تهران خیابان جمهوری است. می‌توانید از تقاطع خیابان ولیعصر (عج) شروع کنید و تا خیابان حافظ پیش بروید و دوباره همین مسیر را از سمت دیگر برگردید. هم فال است و هم تماشا. 

البته از سؤال کردن نترسید و خود را یک خریدار مصمم نشان دهید تا جواب‌های بهتری بگیرید! اگر حوصله خیابان‌گردی را ندارید، یک شماره از ویژه‌نامه تلویزیون عصرشبکه را تهیه کنید. چون ما به جای شما خیابان‌گردی کرده و محصولا‌ت موجود در بازار را فهرست کرده‌ایم.

í با توجه به فهرست مورد نظرتان و با توجه به ویژگی‌هایی همانند اندازه اتاقی که قرار است تلویزیون در آن قرار بگیرد و حداکثر وضوحی که می‌خواهید داشته باشید، اندازه تلویزیون را انتخاب نمایید و از فهرست مرحله قبل مدل‌هایی را انتخاب نمایید.

í در اینترنت با جست‌وجو کردن نام مدل بررسی‌ها و نظراتی را که کاربران دیگر در مورد این مدل‌ها داده‌اند را  بخوانید. با مراجعه به همین مقاله سایر مشخصات آن‌ها را با هم مقایسه نمایید و مدلی را که از هر نظر به عقیده خودتان خوب می‌آید، انتخاب نمایید.
í پاره‌ای از شرکت‌ها کار نصب و حمل و نقل را به‌طور رایگان انجام می‌دهند و جوایزی را هم برای برخی از مدل‌ها در نظر می‌گیرند که می‌تواند در انتخاب مدل مناسب برای شما مؤثر باشد.

منبع: ماهنامه شبکه

    هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است، اولین نفر باشید...